Header Ads Widget

تعلیمی نفسیات کیا ہے؟

 تعلیمی نفسیات کیا ہے؟

تعلیمی نفسیات کیا ہے؟
تعلیمی نفسیات کیا ہے؟


فہرست 

 تعلیمی نفسیات کیا ہے؟
 اہم تناظر
 تعلیمی نفسیات میں موضوعات
 کیریئرز
 تعلیمی نفسیات کی تاریخ

تعلیمی نفسیات کیا ہے؟

 تعلیمی نفسیات میں اس بات کا مطالعہ شامل ہے کہ لوگ کیسے سیکھتے ہیں، بشمول تدریس کے طریقے، تدریسی عمل، اور سیکھنے میں انفرادی فرق۔ مقصد یہ سمجھنا ہے کہ لوگ کس طرح نئی معلومات سیکھتے اور برقرار رکھتے ہیں۔
نفسیات کی اس شاخ میں نہ صرف ابتدائی بچپن اور جوانی کے سیکھنے کا عمل شامل ہے بلکہ اس میں سماجی، جذباتی اور علمی عمل شامل ہیں جو پوری عمر کے دوران سیکھنے میں شامل ہیں۔

 تعلیمی نفسیات کے شعبے میں متعدد دیگر مضامین شامل ہیں، جن میں ترقیاتی نفسیات، رویے کی نفسیات، اور علمی نفسیات شامل ہیں۔

 اس مضمون میں تعلیمی نفسیات کے میدان میں لیے گئے کچھ مختلف پہلوؤں، ایسے موضوعات جن کا تعلیمی ماہر نفسیات مطالعہ کرتے ہیں، اور اس شعبے میں کیریئر کے اختیارات پر بحث کرتا ہے۔

تعلیمی نفسیات میں تناظر

 نفسیات کے دیگر شعبوں کی طرح، تعلیمی نفسیات کے محققین کسی مسئلے پر غور کرتے وقت مختلف نقطہ نظر کو اپناتے ہیں۔ یہ نقطہ نظر مخصوص عوامل پر توجہ مرکوز کرتے ہیں جو اس بات پر اثر انداز ہوتے ہیں کہ ایک شخص کیسے سیکھتا ہے، بشمول سیکھے ہوئے طرز عمل، ادراک، تجربات اور بہت کچھ۔

طرز عمل کا تناظر

 یہ نقطہ نظر بتاتا ہے کہ تمام طرز عمل کنڈیشنگ کے ذریعے سیکھے جاتے ہیں۔ ماہر نفسیات جو اس نقطہ نظر کو اپناتے ہیں وہ آپریٹ کنڈیشنگ کے اصولوں پر مضبوطی سے انحصار کرتے ہیں تاکہ یہ وضاحت کی جا سکے کہ سیکھنا کیسے ہوتا ہے۔

 مثال کے طور پر، اساتذہ طلباء کو ٹوکن دے کر سیکھنے کا بدلہ دے سکتے ہیں جن کا تبادلہ مطلوبہ اشیاء جیسے کینڈی یا کھلونوں سے کیا جا سکتا ہے۔ طرز عمل کا نقطہ نظر اس نظریہ پر چلتا ہے کہ طلباء سیکھیں گے جب "اچھے" سلوک کا بدلہ دیا جائے گا اور "برے" سلوک کی سزا دی جائے گی۔

 اگرچہ اس طرح کے طریقے کچھ معاملات میں کارآمد ثابت ہو سکتے ہیں، لیکن رویے، جذبات، اور سیکھنے کے لیے اندرونی محرکات جیسی چیزوں کا محاسبہ کرنے میں ناکامی کے لیے طرز عمل پر تنقید کی گئی ہے۔

ترقیاتی تناظر

 یہ اس بات پر توجہ مرکوز کرتا ہے کہ بچے کیسے نئی مہارتیں اور علم حاصل کرتے ہیں جب وہ ترقی کرتے ہیں۔

 یہ سمجھنے سے کہ بچے نشوونما کے مختلف مراحل میں کیسے سوچتے ہیں، تعلیمی ماہر نفسیات بہتر طور پر سمجھ سکتے ہیں کہ بچے اپنی نشوونما کے ہر موڑ پر کیا صلاحیت رکھتے ہیں۔ اس سے معلمین کو مخصوص عمر کے گروپوں کے لیے بہترین تعلیمی طریقے اور مواد بنانے میں مدد مل سکتی ہے۔

 علمی تناظر

 حالیہ دہائیوں میں علمی نقطہ نظر بہت زیادہ پھیل گیا ہے، بنیادی طور پر اس کی وجہ یہ ہے کہ یادیں، عقائد، جذبات، اور محرکات جیسی چیزیں سیکھنے کے عمل میں کس طرح حصہ ڈالتی ہیں۔ اپنی حوصلہ افزائی، بیرونی انعامات کے نتیجے میں نہیں۔

 علمی نفسیات کا مقصد یہ سمجھنا ہے کہ لوگ کیسے سوچتے ہیں، سیکھتے ہیں، یاد کرتے ہیں اور معلومات پر کارروائی کرتے ہیں۔
 تعلیمی ماہر نفسیات جو علمی نقطہ نظر کو اپناتے ہیں وہ یہ سمجھنے میں دلچسپی رکھتے ہیں کہ بچے سیکھنے کے لیے کیسے متحرک ہوتے ہیں، وہ ان چیزوں کو کیسے یاد رکھتے ہیں جو وہ سیکھتے ہیں، اور وہ کس طرح مسائل کو حل کرتے ہیں، دوسری چیزوں کے ساتھ۔

 تعمیراتی نقطہ نظر

 سب سے حالیہ سیکھنے کے نظریات میں سے ایک، یہ نقطہ نظر اس بات پر مرکوز ہے کہ ہم دنیا کے بارے میں اپنے علم کو کس طرح فعال طور پر تشکیل دیتے ہیں۔
جو لوگ تعمیری نقطہ نظر اختیار کرتے ہیں ان کا خیال ہے کہ جو شخص پہلے سے جانتا ہے وہ اس پر سب سے بڑا اثر ڈالتا ہے کہ وہ نئی معلومات کیسے سیکھتا ہے۔ اس کا مطلب یہ ہے کہ نئے علم میں صرف موجودہ علم کے لحاظ سے اضافہ اور سمجھا جا سکتا ہے۔

 یہ نقطہ نظر ماہر نفسیات لیو ویگوٹسکی کے کام سے بہت زیادہ متاثر ہوا ہے، جس نے قربت کی ترقی کے زون اور تدریسی سہاروں جیسے نظریات کی تجویز پیش کی۔

 تجرباتی تناظر

 یہ نقطہ نظر اس بات پر زور دیتا ہے کہ کسی شخص کی اپنی زندگی کے تجربات اس بات پر اثر انداز ہوتے ہیں کہ وہ نئی معلومات کو کیسے سمجھتے ہیں۔

 یہ طریقہ کسی کو یہ محسوس کرنے کے بجائے کہ معلومات ان پر لاگو نہیں ہوتی ہے اس کے ذاتی معنی تلاش کرنے کی اجازت دیتا ہے۔

Recap

 تعلیمی نفسیات کے میدان میں مختلف موضوعات کو دیکھتے وقت انسانی رویے پر مختلف نقطہ نظر مفید ثابت ہو سکتے ہیں۔ ان میں سے کچھ میں طرز عمل کا نقطہ نظر، تعمیری نقطہ نظر، اور تجرباتی نقطہ نظر شامل ہیں۔

تعلیمی نفسیات میں موضوعات

 اساتذہ کے استعمال کردہ مواد سے لے کر طلباء کی انفرادی ضروریات تک، ایک تعلیمی ماہر نفسیات سیکھنے کے عمل کو مزید مکمل طور پر سمجھنے کے لیے ان مسائل کی گہرائی میں تحقیق کرے گا۔ ان میں سے کچھ موضوعات میں شامل ہیں:
  • تعلیمی ٹیکنالوجی: یہ دیکھنا کہ کس طرح مختلف قسم کی ٹیکنالوجی طلباء کو سیکھنے میں مدد کر سکتی ہے۔
  •  تدریسی ڈیزائن: سیکھنے کے مواد کو ڈیزائن کرنا
  •  خصوصی تعلیم: ایسے طلباء کی مدد کرنا جنہیں خصوصی ہدایات کی ضرورت ہو سکتی ہے۔
  •  نصاب کی ترقی: نصاب کا کام بنانا جو سیکھنے کو زیادہ سے زیادہ بنائے
  •  تنظیمی تعلیم: یہ مطالعہ کرنا کہ لوگ تنظیمی ترتیبات میں کیسے سیکھتے ہیں۔
  •  ہونہار سیکھنے والے: ایسے طلباء کی مدد کرنا جن کی شناخت ہونہار سیکھنے والوں کے طور پر کی جاتی ہے۔

تعلیمی نفسیات میں کیریئر

 تعلیمی ماہر نفسیات ماہرین تعلیم، منتظمین، اساتذہ اور طلباء کے ساتھ اس بارے میں مزید جاننے کے لیے کام کرتے ہیں کہ لوگوں کو بہترین طریقے سے سیکھنے میں کس طرح مدد کی جائے۔ اس میں اکثر ایسے طالب علموں کی شناخت کے طریقے تلاش کرنا شامل ہوتا ہے جنہیں اضافی مدد کی ضرورت ہو سکتی ہے، ایسے طلباء کے لیے پروگرام تیار کرنا جو جدوجہد کر رہے ہیں، اور یہاں تک کہ سیکھنے کے نئے طریقے تیار کرنا۔

 بہت سے تعلیمی ماہر نفسیات براہ راست اسکولوں کے ساتھ کام کرتے ہیں۔ کچھ اساتذہ یا پروفیسر ہوتے ہیں، جبکہ دیگر اساتذہ کے ساتھ مل کر اپنے طلباء کے لیے سیکھنے کے نئے طریقے آزماتے ہیں اور نئے نصاب کا نصاب تیار کرتے ہیں۔ یہاں تک کہ آپ ایک مشیر بھی بن سکتے ہیں، طلباء کو سیکھنے کی رکاوٹوں سے براہ راست نمٹنے میں مدد کرتے ہیں۔
دیگر تعلیمی ماہر نفسیات تحقیق میں کام کرتے ہیں۔ مثال کے طور پر، آپ یو ایس ڈیپارٹمنٹ آف ایجوکیشن جیسی سرکاری تنظیم کے لیے کام کر سکتے ہیں، جو ملک بھر کے اسکولوں میں بچوں کے لیے سیکھنے کے بہترین طریقوں کے بارے میں فیصلوں پر اثر انداز ہو سکتے ہیں۔

 اس کے علاوہ، آپ اسکول یا یونیورسٹی انتظامیہ میں کام کرنے کے لیے آگے بڑھ سکتے ہیں۔

 بیچلر ڈگری اور ماسٹر ڈگری عام طور پر اس شعبے میں کیریئر کے لیے درکار ہوتی ہے۔ اگر آپ کسی یونیورسٹی یا اسکول ایڈمنسٹریشن میں کام کرنا چاہتے ہیں، تو آپ کو ڈاکٹریٹ بھی مکمل کرنی ہوگی۔

Recap

 تعلیمی ماہر نفسیات اکثر اسکول میں کام کرتے ہیں تاکہ طلباء اور اساتذہ کو سیکھنے کے تجربے کو بہتر بنانے میں مدد ملے۔ اس شعبے کے دیگر پیشہ ور افراد سیکھنے کے عمل کی چھان بین کرنے اور سیکھنے کو فروغ دینے کے لیے بنائے گئے پروگراموں کا جائزہ لینے کے لیے تحقیق میں کام کرتے ہیں۔

تعلیمی نفسیات کی تاریخ

 تعلیمی نفسیات ایک نسبتاً نوجوان ذیلی فیلڈ ہے جس نے حالیہ برسوں میں زبردست ترقی کا تجربہ کیا ہے۔ 1800 کی دہائی کے آخر تک نفسیات ایک الگ سائنس کے طور پر ابھری نہیں تھی، اس لیے تعلیمی نفسیات میں اس سے پہلے کی دلچسپی کو زیادہ تر تعلیمی فلاسفروں نے بڑھایا تھا۔

بہت سے لوگ فلسفی جوہن ہربرٹ کو تعلیمی نفسیات کا باپ مانتے ہیں۔

 ہربرٹ کا خیال تھا کہ کسی موضوع میں طالب علم کی دلچسپی سیکھنے کے نتائج پر زبردست اثر ڈالتی ہے۔ ان کا خیال تھا کہ اساتذہ کو یہ فیصلہ کرتے وقت اس پر غور کرنا چاہیے کہ کس قسم کی ہدایات سب سے زیادہ مناسب ہیں۔


 بعد میں، ماہر نفسیات اور فلسفی ولیم جیمز نے اس شعبے میں اہم شراکت کی۔ ان کی 1899 کی بنیادی تحریر "نفسیات پر اساتذہ سے گفتگو" کو تعلیمی نفسیات کی پہلی درسی کتاب سمجھا جاتا ہے۔


 اسی عرصے کے آس پاس، فرانسیسی ماہر نفسیات الفریڈ بنیٹ اپنے مشہور آئی کیو ٹیسٹ تیار کر رہے تھے۔


 ریاستہائے متحدہ میں، جان ڈیوی کا تعلیم پر خاصا اثر تھا۔ڈیوی کے خیالات ترقی پسند تھے۔ ان کا خیال تھا کہ اسکولوں کو مضامین کی بجائے طلباء پر توجہ دینی چاہیے۔ اس نے فعال سیکھنے کی وکالت کی، یہ دلیل دیتے ہوئے کہ ہاتھ پر تجربہ اس عمل کا ایک اہم حصہ ہے۔


 ابھی حال ہی میں، تعلیمی ماہر نفسیات بینجمن بلوم نے ایک اہم درجہ بندی تیار کی ہے جسے مختلف تعلیمی مقاصد کی درجہ بندی اور بیان کرنے کے لیے ڈیزائن کیا گیا ہے۔

اہم اعداد و شمار

 پوری تاریخ میں، متعدد اضافی شخصیات نے تعلیمی نفسیات کی ترقی میں اہم کردار ادا کیا ہے۔ ان میں سے کچھ معروف افراد میں شامل ہیں:


  •  John Locke: Locke ایک انگریز فلسفی ہے جس نے tabula rasa کا تصور پیش کیا، یا یہ خیال کہ ذہن بنیادی طور پر پیدائش کے وقت ایک خالی سلیٹ ہے۔ 16 اس کا مطلب ہے کہ علم کی نشوونما تجربے اور سیکھنے سے ہوتی ہے۔
  •  جین پیگیٹ: ایک سوئس ماہر نفسیات جو علمی نشوونما کے اپنے انتہائی بااثر نظریہ کے لیے مشہور ہیں، جین پیگیٹ کا تعلیمی نفسیات پر اثر آج بھی واضح ہے۔
  •  بی ایف سکنر: سکنر ایک امریکی ماہر نفسیات تھے جنہوں نے آپریٹ کنڈیشنگ کا تصور متعارف کرایا، جو طرز عمل کے نقطہ نظر کو متاثر کرتا ہے۔

Recap

 تعلیمی نفسیات متعدد فلسفیوں، ماہرین نفسیات اور ماہرین تعلیم سے متاثر ہوئی ہے۔ کچھ مفکرین جن کا اہم اثر تھا ولیم جیمز، الفریڈ بنیٹ، جان ڈیوی، جین پیگیٹ، اور بنجمن بلوم شامل ہیں۔

ویری ویل سے ایک لفظ

 تعلیمی نفسیات اس بارے میں قیمتی بصیرت پیش کرتی ہے کہ لوگ کس طرح سیکھتے ہیں اور تعلیمی حکمت عملیوں اور تدریسی طریقوں سے آگاہ کرنے میں اہم کردار ادا کرتے ہیں۔ سیکھنے کے عمل کو خود دریافت کرنے کے علاوہ، تعلیمی نفسیات کے مختلف شعبے جذباتی، سماجی اور علمی عوامل کو تلاش کرتے ہیں جو لوگوں کے سیکھنے کے طریقے پر اثر انداز ہو سکتے ہیں۔ اگر آپ خصوصی تعلیم، نصاب ڈیزائن، اور تعلیمی ٹیکنالوجی جیسے موضوعات میں دلچسپی رکھتے ہیں، تو آپ تعلیمی نفسیات کے میدان میں اپنا کیریئر بنانے پر غور کر سکتے ہیں۔

Post a Comment

0 Comments